Dessa allmänna villkor gäller för uppdrag som ges av en klient till Advokat Cecilia Runesson AB (nedan Advokatbyrån)
1 Tjänster och kommunikation
1.1 Uppdragen ska utföras i enlighet med Sveriges advokatsamfunds vägledande regler om god advokatsed. Uppdraget omfattning och syfte bestäms i samråd med klienten med beaktande av de uppgifter och instruktioner som klienten lämnar. Klienten kan inte använda råd som getts i ett uppdrag för annat ändamål eller annat ärende.
1.2 Klienten och den uppdragsansvariga advokaten ska överenskomma om hur kommunikation ska ske. Om annat inte överenskoms kommunicerar Advokatbyrån med klienten och andra som är involverade i ett uppdrag via e-post. Advokatbyrån påtar sig inget ansvar för de risker som kommunikation e-post kan innebära ur säkerhets- och sekretessynpunkt.
2 Arvoden och kostnader
2.1 Advokatbyrån har rätt till skäligt arvode jämte mervärdesskatt enligt lag.
2.2 Vad som är skäligt arvode bestäms i enlighet med god advokatsed med beaktande av bl.a. nedlagd tid, komplexitet, den sakkunskap, skicklighet, erfarenhet och de resurser som uppdraget krävt. Arvodet bestäms vidare utifrån den timtaxa som Advokatbyrån tillämpar när uppdraget lämnas. Om uppdraget pågår under en tid som överstiger tolv månader har Advokatbyrån rätt att justera timtaxan till att motsvara skäligt arvode.
2.3 En arvodesuppskattning är oförbindande och innebär aldrig en offert om fast pris.
2.4 Advokatbyrån har rätt att utöver skäligt arvode kräva ersättning för kostnader, t.ex för resor och andra utlägg.
3 Fakturering och betalning
3.1 Om annat inte överenskoms får Advokatbyrån fakturera var tredje till var fjärde månad. När uppdraget avslutas sker slutfakturering.
3.2 Advokatbyrån har rätt att begära betalning i förskott. Förskott sätts in på ett klientmedelskonto och kan avräknas mot Advokatbyråns fakturor.
3.3 Vid sen betalning av en faktura kan Advokatbyrån ta ut dröjsmålsränta från förfallodagen till dess betalning sker.
3.4 Om arvodet och kostnader ska täckas genom rättsskyddsförsäkring och försäkringen inte täcker Advokatbyråns fordringar ska klienten betala mellanskillnaden.
3.5 Vid utebliven betalning har Advokatbyrån rätt att omedelbart frånträda sitt uppdrag.
4 Ansvar och ansvarsbegränsningar
4.1 För vissa uppdrag som utförs enligt domstolsförordnande, t.ex. uppdrag som boutredningsman, regleras Advokatbyråns skyldigheter enligt lag. I dessa delar gäller inte villkoren i följande avsnitt.
4.2 I andra fall än som angetts ovan (punkten 5.1) gäller följande villkor (se nedan punkterna 5.3-5.8).
4.3 Advokatbyrån ansvarar för skada som klienten drabbas av till följd av uppdragets utförande. Ansvaret är dock begränsat till 50 miljoner kr per uppdrag. Om Advokatbyråns arvode för ett uppdrag understiger en miljon kr, är ansvaret begränsat till tio miljoner kronor.
4.4 Advokatbyråns ersättningsansvar ska nedsättas med ett belopp som Klienten kan få ur försäkring, på grund av ett avtal eller en skadelöshetsförbindelse.
4.5 Andra rådgivare och fackmän som anlitats i ett uppdrag ska anses vara självständiga uppdragstagare i förhållande till Advokatbyrån. Advokatbyrån ansvarar således inte för att de kan ha rekommenderats eller valts av Advokatbyrån. Advokatbyrån ansvarar inte heller för inspektion eller kvalitén av deras arbete. Detta gäller oavsett om de rapporterar till Advokatbyrån eller till klienten.
4.6 Advokatbyrån ansvarar inte för skada som uppkommer till följd av att Klienten använt Advokatbyråns arbetsresultat eller råd i något annat sammanhang eller för annat ändamål än för vilket uppdraget getts. Advokatbyrån ansvarar inte heller för skada som drabbat tredje man till följd av att Klienten använder sig av Advokatbyråns arbetsresultat eller råd.
Advokatbyrån tillhandahåller inte skatterådgivning. Advokatbyrån ansvarar därför inte för skada som klienten vållas till följd av att Klienter påförs skatt eller skattetillägg till följd av Advokatbyråns rådgivning.
5 Förfarande vid klagomål och krav
5.1 Om en klient av något skäl är missnöjd med Advokatbyråns tjänster och vill framföra klagomål, ska klienten meddela uppdragsansvarig på Advokatbyrån (reklamation).
5.2 Klagomål och krav ska framställas till Advokatbyråns innehavare (kontaktuppgifter finns på Advokatbyråns hemsida www.runesson.se) inom 60 dagar från det att klienten fått kännedom eller borde ha fått kännedom om de omständigheter som ligger till grund för kravet. Görs inte detta förlorar klienten sin rätt att framställa krav. Rätten att framställa krav förfaller (kravet preskriberas) om inte krav framställts inom 24 månader efter dateringen för Advokatbyråns sista faktura avseende det uppdrag till vilket kravet hänför sig.
6 Uppdragets upphörande
6.1 Klienten kan när som helst avsluta sitt samarbete med Advokatbyrån genom att skriftligen begära att Advokatbyrån frånträder uppdraget. Klienten måste i sådant fall ändå betala för de tjänster som Advokatbyråns utfört och för de kostnader Advokatbyrån som upplupit innan uppdraget upphörde.
6.2 Lag och god advokatsed anger under vilka omständigheter Advokatbyrån har rätt, eller är skyldiga att frånträda eller avböja ett uppdrag. Om Advokatbyrån frånträder ett uppdrag måste klienten ändå betala för de tjänster Advokatbyrån har utfört och för de kostnader Advokatbyrån haft före frånträdandet.
6.3 Om klient inte är nöjd med fakturerat arvode kan klienten få arvodet prövat av advokatsamfundets konsument-tvistnämnd.